Pages

8 april 2009

Det tar sig...

5 kommentarer:
 
I förra inlägget berättade jag att jag äntligen sått lite fröer, jag var så sent ute det här året att jag blev orolig att det inte skulle hända något men oj, vad obefogad den oron var. Det har bara gått en vecka men det växer så det knakar, man kan nästan se vissa av plantorna bli större med blotta ögat.

Gurkplantorna växer snabbare än vad jag trodde var möjligt. Och fina är dom också! Bredvid gurkorna växer salladslök.
Squash odlade jag förra året också men jag hade glömt hur dom vräker sig upp ur jorden och skjuter i höjden direkt. Dom är som små monster som gräver sig upp ur jorden, en liten planta hade så bråttom att den inte hann förankra rötterna – den stod på huvudet med en lite bläckfiskrumpa rakt upp i luften. Jag vände rätt den och bäddade ner rötterna i jorden, hoppas att den tar sig. Små chiliskott växer bredvid squashen, dom är lite mer försiktiga. Jag satte paprika också men dom har jag inte sett röken av än.I ett alldeles eget litet lyxväxthus står en kruka med basilika. Små pytteblad har börjat titta upp och dom ser ut att trivas bra. Jag har ett växthus till men där har det inte börjat hända så mycket än, växterna där har inte så bråttom och det är okej, jag kommer nog få händerna fulla med omplantering av monsterplantorna.I vardagsrummet står en spann med lite blandade blommor. Jag tycker allra bäst om att odla ätbara saker, att laga mat på egna grönsaker är en riktig belöning, men några blommor får jag så för syns skull. Den här färgglada spannen kommer passa bra på balkongen.
I måndags köpte jag stora baljor och hinkar som jag kan plantera ut några plantor i men balkongen kommer inte rymma allt, hur mycket jag än skulle vilja det. Kan du tänka dig fem gigantiska squashplantor som breder ut sig över hela golvet, vad skulle katterna säga? Det här året har jag dock stora planer, vi har hittat en ”kolonilott”. Svåger och svägerska har köpt hus och eftersom dom inte har varken tid för eller intresse av odling får vi använda deras lilla trädgårdsland till våra plantor. Hurra! De bor två minuter från oss och närmre kolonikänsla kan man väl inte komma. I helgen ska vi börja förbereda jorden och håller det fina vädret i sig är det snart dags att bygga gurklist och små odlingsbäddar, jag blir glad i magen bara jag tänker på det. Jag är så glad att jag köpte Köksträdgården av Lena Israelsson , den innehåller precis allt man behöver veta och kommer användas flitigt vill jag lova!

I planted a lot of different seeds a week ago and the progress is astounding, the tiny plants are growing faster than I could ever imagine. In the first picture you see cucumber, in the second squash, the third basil and the big bucket in the fourth contains a mix of flowers. It will be so exciting to see the progress, and hopefully tasty too. ^^

5 kommentarer:

m sa...

Så flitig du är! Jag köpte frö för lääänge sen, men har inte sått än. Först var det för tidigt, sen gick bara tiden. Väntade så på att klippa ner och plantera om pelargonierna och helt plötsligt skulle det varit gjort för länge sen. Jag har tänkt så basilika också. Har du nåt bra tips? Jag har gjort det förr, men aldrig lyckats.

svartanova sa...

Vad skönt att få "låna" trädgård när man får fullt på balkongen!
Jag var ännu senare, sådde först igår. Jag har högt flygande planer för vår trädgård, hoppas bara att det blir något av det...

Vilka fina skott det har kommit upp! Nu ska jag gå och prata lite med mina frön så att de växer snabbare. ;)
Trevlig skärtorsdag!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Hej!
Vad kul att du odlar också. Lena I:s bok är perfekt - jag har den och älskar den. Ska bli kul att följa dina sådder.
Eva

Mia sa...

Hejsan!
Plantorna kommer nog ta sig bra, i alla fall vad mitt öga kan bedöma ;)
Önskar att jag kunde komma ihåg att vattna mina växter.. På grund av min bristande förmåga gällande just vattningen är det bara kaktusar som överlever hemma hos mig!
Mvh, Mia

Anonym sa...

Hejsan!

Detta är första gången jag är ute på din hemsida.
Jag bara ÄLSKAR dina mönster!!!!
Jag har lagt en bevakning på din bok men jag undrar när den kommer att komma ut till försäljning???

Ha en trevlig Påsk!!

MVH Madelene

Related Posts with Thumbnails