Pages

26 januari 2009

Kyuuto! Japanese Crafts!

9 kommentarer:
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag just nu på jakt efter spännande virkböcker. Jag vill testa nya tekniker och försöka få lite roliga influenser, utvecklas helt enkelt. Förra veckan fick jag hem min första virkbok som inte är inriktad på amigurumis, den är fortfarande från Japan, jag ville inte ta alltför stora steg på en gång. ^^

Boken heter Lacy Crochet och ingår i serien Kyuuto! Japanese Crafts! AdLibris har fyra böcker i serien som täcker olika handarbetsområden, ta en titt. Jag började med virkboken men funderar på att köpa på mig de andra också, jag är svag för allt som ens är i närheten av japanskt.

Lacy Crochet innehåller över 25 små och stora projekt, allt från en klassisk spetsduk till en söt liten börs i form av ett äpple. Vissa projekt känns inte så moderna och det är den enda nackdelen. Mönsterna är i diagramform och det gillar jag, man får en överbild över projektet och ser var man är och vart man ska. Jag började med att virka ett pocketbokfodral, mönstret var egentligen på en mobilväska så det fick utökas en aning. Strukturen blev jättefin, som små buskar eller snäckor. Nästa projekt blir ett virknålsfodral till mina nya clovernålar, dom måste bo fint, och sen ska jag ge mig på den lilla äppelbörsen. Hur mycket jag än gillar att virka amigurumis så måste jag erkänna att det faktiskt var väldigt roligt att prova något nytt.Har du något tips på bra virkböcker så får du mer än gärna skriva en liten kommentar! Svenska, engelska eller japanska spelar ingen roll så länge dom är glada. ^^

I bought my first non-amigurumi crocheting book last week, Lacy Crochet, and I really enjoy it. It contains over 25 projects and I started with a cover for my pocket books, I'm very pleased with the result. The patterns are shown in diagram, just the way I like it, and they are very easy to follow. I'll try some more projects soon, I've got my eye on a tiny apple shaped coin purse.

9 kommentarer:

Mia stickar sa...

Jag vet inte om de finns längre men tidningen Anna Burda brukade det vara lite annorlunda virkning i och ibland också diagram att virka efter. Jag köpte dem för att det fanns frivoliteter i dem sa jag la nog inte så mycke om virkningen på minnet.

RobinEmilie sa...

Oj vad fint! :P

Anonym sa...

Men vad mycket fint du hade här!!

De ergonomiska virknålarna såg bra ut!

jag får ont av att virka i vanliga fall :(

Ha det bra!

svartanova sa...

Wow, vad charmigt fodralet blev!
Det är roligt att variera sig lite_ även om det är underbart roligt att försöka virka olika små djur och dockor, så tycker jag att det lockar med en smula gammaldags virkning som spets, rutor och plädar.

Ha en trevlig tisdag!

Anonym sa...

hm.. jag vet inte om det är du som gett mig den här länken från början .. men..
HÄR

http://www.yesasia.com/global/search/amigurumi/0-0-0-bpt.48_q.amigurumi-en/list.html

Karin sa...

Vilken grym idé med pocketbokfodral! Fint!

m sa...

Har du kollat här?

http://haekelhexe.myblog.de/
http://www.amazon.de/Mr-Funkys-Super-Crochet-Wonderful/dp/1581809662
http://de.groups.yahoo.com/group/amigurumis/
http://www.ozon.ru/context/detail/id/3933556/
http://de.dawanda.com/shop/haekelhexe?page=1
http://www.bookfinder.com/

Anonym sa...

Jajjemen! Vin låter som en smaskens plan ;-D
Jag är lite sugen på det där nya på tivoli när en lokal grupp eller artist tolkar en känd grupp eller artist.
Världens bästa platta tror jag det heter. Kanske skulle testa det?
Hoppas allt är kalas! Kramar!

Linnea sa...

Va fint det blev :]

Related Posts with Thumbnails