Pages

3 maj 2009

Mönsteravslöjande #11 - Kanin

18 kommentarer:
 
En av de första amigurumisarna jag virkade var en blå kanin, en doppresent till en liten pojke. Jag använde mej av ett mönster från en av de japanska böckerna jag köpt men ändrade om ansiktet lite och den färdiga kaninen blev väldigt fin. Den ofärdiga kaninen var ännu finare, den såg lite ledsen ut och jag ville ha en liknande kanin i boken.

Så här såg den första kaninen ut. Kanske känner du igen den, någon elak människa har stulit bilden och säljer så kallade ”alien bunny”-mönster på etsy, jag vet inte vilket mönster som följer med eftersom jag hittade kaninen i en bok. Jag blir så arg när man lurar människor på det viset, att sälja mönster stulna från böcker är riktigt dåligt och jag uppmanar alla att köpa böckerna istället. Det blir billigare i längden och sen är det något speciellt med en hylla full av härligt inspirerande mönsterböcker. Yesasia har mängder av amigurumiböcker och mönstret till den här lilla kompisen hittar du här.Jag vill inte tänka mer på dumma människor så nu går vi över till den nya kaninen, man kan väl kalla den kanin 2.0. ^^ Den har lite andra former, kortare öron och tummar och tår. Det här är verkligen en perfekt present till ett litet barn, se bara till att ögonen inte kan lossna!Jag virkade en kanin av tjockt härligt garn som jag sen borstade för att få en fluffig jättekompis. Testa att virka figurerna i boken med lite olika tjocklek på garnet, man kan få helt olika amigurumis på det viset!Nu är det bara lite mer än en vecka kvar till utgivningsdags och det är så spännande! Jag hoppas att du hälsar på nästa söndag när jag avslöjar sista mönstret, det blir förhoppningsvis en glad nyhet för många! ^^

One of the first amigurumis I made was a blue bunny for some friends little boy and even though the finished bunny was very cute, the WIP was even better. It looked so sad and melancholy and I wanted a similar pattern in my book. You might have seen this picture before, some evil person has stolen it and is using it to sell a pattern on Etsy, don’t really know what pattern comes with the picture since this one’s from a book. I really hate when people does that kind of things, it’s neither fair to the buyers nor the authors. Buy the books instead, you can find them on Yesasia!

On to the pattern, this is my version, bunny 2.0 you might say! ^^ This bunny has some new shapes, shorter ears and both thumbs and paws. This is a perfect amigurumi to give to a child, just make sure you’re using safety eyes so they don’t come of.

I hope you will be back next Sunday to see the final pattern, hopefully you’ll like it a lot!

18 kommentarer:

Sanna T Sköld sa...

När boken kommer måste jag bara göra denna!!!! Så underbar kanin.

Mia stickar sa...

Ja jag blev jätteglad! Den där kaninen är bara såååå fin!

svartanova sa...

Vi längtar. :) Tråkigt med människor som norpar andras verk, har väldigt svårt att förstå det.

Linda sa...

boken är redan förbeställd :-) så jag väntar med spänning. Jättehärlig kanin och jag längtar till nästa mönsteravslöjande :-)

Anonym sa...

Lite trist att det snart är sista mönsteravslöjandet :)..jag har längtat till söndagarna..Dock roligt att boken snart släpps. Har beställt.
Kaninen är underbar.

Jullan sa...

Så söta små kaniner. har letat ett tag efter ett mönster och dina är ju väldigt gulliga. gick in på sidan som du länkar till men jag kan inte hitta mönstret... Gör jag något fel?

Karin sa...

Den rosa kaninen är ju bara för söt!!

Maddä sa...

Ja själv råka jag ut för en säljare på tradera som sålde kopierade mönster från tidningar. Bland annat något mönster på en amigurumi minigris, är det du som gjort den?

Bim HD sa...

Åh, en sådan liten rosa sak vet jag var jag skulle vilja sända - ända upp till Jukkasjärvi...
Han, eller är det en hon?, ser lite ensam och möjligen rädd/blyg ut... Kanske behöver lite omtanke?
Må så grankott...
ngn som samlar på böcker ;) men, ibland är kassan skral, håhåjaja...
Skulle gärna ha en i hyllan annars, med ett litet ord i? ;)

Anonym sa...

Har önskat din bok i morsdagspresent så nu är semestern räddad... Ska bara vara kreativ.... Alla gurumisarna är såå söta... 4-åringen har önskat sig ett par svampar.

Emilia sa...

Jag bara älskar kaninen, det är det första jag ska virka när boken kommer hem!! den kommer antingen imorgon eller mån- eller tis- dag nästa vecka!! väntar och är förväntansfull!

julia sa...

fick min bok idag, och jag ÄLSKAR den! jättefin! har redan snart gjort färdigt en sköldpadda :) TACK!

Anonym sa...

Måste bara tacka dej för en underbar bok!Läste,tittade å njöt innan jag bestämde vilken jag skulle börja med och nu har jag gjort både kanin o retro bebisar i parti och minut.Släkt å vänner blir har blitt helt sålda på dom och ingen har jag fått behålla själv:(Men nu ska jag virka mig en stor röd kanin som bara ska bli min!/kram Ann-Louise

Netten sa...

Har precis gjort klart en liten rosa kanin efter mönstret i din bok, tror att hon kommer få heta Kajsa. Jag är jättenöjd med resultatet. Har även virkat en liten sköldis (Svante) utifrån boken och han blev minst lika bra.

Anonym sa...

Hej!
jag är en tjej på 10 år.Jag fick din bok i julklapp och blev överlycklig när jag fick se allt fint man kunde göra.Jag föll direkt för den söta lilla kaninen.Efter några veckor kunde jag inte sluta titta i boken på den jätte söta kaninen.Jag sa till mamma att jag önskade mig en sån för jag tänkte att jag nog inte kunde göra den själv ännu.När jag kom hem från skolan nästa dag låg där ett huvud och boken låg brevid....Då fattade jag direkt.Mamma hade gjort denna till mig!!Nästa dag kom jag hem och då satt det en kropp och ett par öron på den åxå.Nästa dag leker jag med en kompis och när jag kommer hem blir jag ännu gladare Den var färdig!!!Bara små,små detaljer saknades.Nu älskar jag den!
Tack vare att du gjort denna boken!,Tack!

Gunnar sa...

Så här blev min kanin till slut.
http://familjen-gustafsson.se/blogg/2010/01/virkad-amigurumi-kanin/

batoul sa...

Kan inte du skicka mänstret på kaninen till mig`? Jag skulle nämligen ta hem kaninen efter skolan och fortsätta med den, man jag glömde boken i skolan!!! SUCK! Snälla :)

Helena sa...

well yep i understand u.. i'm starting to make my own patterns and toys..and i'm really afraid that smne will steal smth i have done by myself.. It's very bad thing in nowdays within all craft. I don't know about ur country but in Russia there are no rules. only peoples' honesty...

Related Posts with Thumbnails