Pages

23 maj 2009

Får man sälja bok'gurumisar?

9 kommentarer:
 
Nu när boken kommit ut har jag fått en väntad fråga, ”Får man sälja amigurumisar som är virkade efter mönsterna i boken?” Svaret är nej. Som det står i början av boken är alla mönster och bilder copyrightskyddade och figurer som virkas efter mönsterna är endast för privat bruk. Det betyder att det inte är lagligt att sälja ”mina” amigurumis (även om du kallar det bortadoptera). Jag hoppas att du respekterar detta och förstår att jag blir ledsen om mina mönster missbrukas. Jag är säker på att du som skapat något eget någon gång, om det så är ett mönster, en dikt eller ett fint foto, känner igen dej. Ingen vill få sina kreationer stulna eller missbrukade för att sedan hitta dem på nätet där någon annan tar åt sig äran. Även om jag haft turen att få skriva en härligt prickig bok så är jag fortfarande bara en pandamamma som virkar fingrarna av mej och strävar efter att göra folk glada och pysselsugna.

Nu till något som gör mej mindre oroad... husmorssysslor!
Efter att ha varit så huslig de senaste dagarna tänkte jag att det var lika bra att fortsätta I samma anda, jag har ju fått upp ångan nu. Idag bakade jag mumsiga rågbullar och till middag gjorde jag och lillasyster en jättepizza, eller en 4i1-pizza rättare sagt. Vi gjorde en braspannestor deg och delade in den i fyra goda delar, allt från skinka med banan och curry till min favorit, mozarella, cocktailtomater och basilika. Det var riktigt gott och riktigt mättande, vi kommer ha lunch ett bra tag framöver igen. De här två veckorna har jag inte behövt laga mycket mat, bara mycket stora maträtter. ^^

9 kommentarer:

Zanna sa...

Tack för svaret på min fråga :)

Carolina sa...

Vad goda bullarna ser ut!

Har du möjlighet att ta med en bok jag kan få köpa till på onsdag? Jag hoppas kunna titta förbi virkcafeet då. (Vi sågs lite snabbt på releasepartyt på akademibokhandeln.)

svartanova sa...

Åh, jag blir också sugen på att baka!! Jag måste verkligen ta tag i det nu.

Tyvärr har man väl sett några virkbloggare som säljer saker från olika mönster som de har köpt, tråkigt tycker jag. Däremot är det ju roligt att virka och ge bort i present, extra roligt till sig själv ;).

Tack för inspirationen till bakning!

Annelie ♥

.................... sa...

Hejhej brukar titta in på din blogg, är lite sugen på att köpa din bok, så blir det nog.
Ja vet inte om jag tycker det är självklart att man inte får sälja figurerna från din bok? Jag menar man har ju köpt boken och således mönsterna, borde man inte få göra vad man vill med dom då? Var går gränsen, får man inte sälja kakor på ett cafe som är tagna ur en receptbok? Får man skänka dem till välgörenhet att användas i lotteri tex? Jag säger inte vad som är rätt eller fel men jag tycker det är intressant, kanske startar jag en debatt nu =) Jag tänker inte sälja dina alster och önskar dig all lycka med boken, ha det gott!

Bitte sa...

Tack för din sköna bok! Jag köpte den idag, den fanns även hos oss i vår akademiska bokhandel. :D En sann glädjespridare! Jag har virkat lite förut (och stickat) men är helt fast i amigurumiträsket och din lilla bok är både söt och bra. Jag hittade några bra tips och trick, t ex det här med hur man byter färg. Tack för trevliga mönster!

Bitte sa...

Jag glömde säga! Jag har två andra amigurumiböcker, men den första som min tvåårige som tog i och som han ville bläddra mest i, var din bok. Den var färgstark och tilltalande, även för mindre ögon och händer! :D

Unknown sa...

Klart som korvspad, det är alltid lika trist när mönster och bilder missbrukas. Jag gillar boken, ska sätta igång med virkandet så snart jag hittar bra garn i rätt färger! :)

Anonym sa...

Jag tror inte att du får säga till folk att de inte får sälja vidare. För har man köpt ett mönster och sen virkat själv. Då äger man det man har gjort och får därför sälja vidare. Man får däremot inte säga att det är du som har gjort den.

Eller kopiera ditt mönster och sälja det vidare.

Men det jag har skapat efter ett mönster jag har köpt. Det tror jag inte du kan göra.

Anonym sa...

Men man får väl ge bort små gummisar som man har gjort?

De är jättefina!!!!

Related Posts with Thumbnails