Pages

1 februari 2011

Hjälp med dockhusmöbler

8 kommentarer:
 
Det flyter på med dockhuset, idag köpte jag fina papper som ska användas som tapeter och jag har börjat kika runt på möbler. Det finns så många fina! Men... jag har blivit osäker på vilka möbler som passar mitt hus. Jag var säker på att huset var i skala 1:12 och tänkte att Lundbymöbler skulle passa jättebra men efter en del surfande har jag insett att Lundby är i skala 1:18. Mitt hus heter Lerro men jag kan inte hitta någon info om vilken skala det är i. Jag har inte heller hittat några mått på de olika Lundbymöblerna så jag behöver lite hjälp.

Äger du någon av de här sakerna? Om du i så fall vill mäta och skriva måtten i en kommentar kommer jag vara dej evigt tacksam! :)


De snygga bilerna kommer från Lundbys hemsida.

8 kommentarer:

Isa sa...

Åh, nu får du sluta sukta! ;) Jag vill ju oxå ha ett!!

Helena sa...

Nåt så gulligt, hoppas att det ornar sig med möblerna. Du är verkligen kreativ.

Amelie sa...

Läste precis på en sida att Lundby är i skala 1:14 eller 1:16. Vet ju inte om det stämmer, men kvinnan vars sida jag var inne på håller på med miniatyrer. Du kan ju gå in och kolla: http://www.monas.se/miniatyrer.htm

Poff sa...

Det dockskåpet du har visat här i bloggen är ett klassiskt Lundby Småland, alltså skala 1:18 (kanske 1:16..). Då passar möblerna du har hittat på Lundbys hemsida utmärkt :) De dockskåp man köper från USA, tex Greenleaf Dollhouses, är i skala 1:12 och alltså den internationella skalan. Det finns hur söta möbler som helst i skala 1:12 också, prova söka på tradera så poppar det upp en hel del! :D Lycka till :]

j´shörnan sa...

hej mina barn har varsin lunbydokskåp 1:14 och den andra 1:16 du kan hitta fina saker på tradera hon som sälja möbler som jag köpte heter fruntimmer jättebra säljare kolla där och på blocket kram och lycka till! maria

m sa...

Det finns ganska mycket bilder och dockhus på nätet om du söker på "Lerro dollhouses". På Wikipedia står det att det är samma skala som Lundby m fl. Jag tror att de flesta "vanliga" dockhusmöblerna är 1:12 och Lundbys är 1:18.

Mia sa...

m - Jag oroade mej över om det var någon skillnad mellan Lerro och Lunby men efter din kommentar är jag lugnare! :) Ska kontrollmäta huset i morgon och sen blir det köksbeställning!

Johanna Englund sa...

Jag har kastrullen i köket.

Related Posts with Thumbnails