Pages

9 oktober 2009

Muffin- & skördefest

7 kommentarer:
 
Den här veckan har gått überfort! Nu är det helt plötsligt fredag och jag minns inte ens vad jag gjorde igår. Jo, just det, igår var jag hos optikern. Och jag avskyr att gå till optikern. Jag får enorm prestationsångest när jag sitter där i stolen och försöker läsa de pyttesmå bokstäverna. "Är det tydligare nu... eller nu..?" frågar den trevliga optikerdamen och vid det laget har jag blivit så nervös att maskinen immat igen så att hon får plocka fram en liten trasa och torka bort min upprördhet. Jag tittar på prickar, bokstäver och en mystisk liten bondgård och är rädd att mina felsvar ska leda till för dåliga linser så att jag sen inte kommer kunna se bra. Det kommer i sin tur leda till att jag ser ännu sämre efter ett tag eftersom jag vägrar gå igenom en till (psykiskt) smärtsam undersökning för att få nya linser utprovade. Det hela kommer sluta med att jag blir blind så du kan förstår att jag är nervös när jag sitter där och koncentrerar mej på bokstäver som bara Superman skulle kunna läsa. "Kan du läsa den sista bokstaven?" frågar damen och jag chansar vilt. "Kanske O... eller C... nej det är nog G" svarar jag till slut så bestämt jag kan. "Ja, dom är ju ganska små nu" säger hon som för att ursäkta min dåliga syn, "det var ett X". Och jag önskar att det var hos tandläkaren jag satt för där är allt klart efter en liten röntgenbild. Men det kan väl inte bara vara jag som känner så här?

Som tur är var resten av veckan bra, jag laddade upp lite bilder så nu minns jag lite mer av vad jag pysslat med. På måndagen firade vi det glada beskedet med härligt lyxiga saffransmuffins med kanel. Vi strödde till och med över små silverkulor, som i och för sig skrämmer livet ur en när man råkar bita på dom, men som ser väldigt fina ut. Riktigt dålig kvällsbild med blixt men jag var tvungen att föreviga de små mumsigheterna. Det söta fatet kommer från Lagerhaus, jag var tvungen att köpa det för det fanns både en panda och ett par ugglor tryckt på det. Vad mer kan man önska? ^^
Några dagar var det riktigt regnigt och ruskigt ute och då passade vi på att skörda och lägga in alla grönsaker som vi odlat på balkongen. Det har varit ett riktigt chiliår i år! ^^ Vi plockade 40 stora frukter och nu hänger det kvar en massa chilibebisar som ska växa till sig. Det börjar bli riktigt kallt ute nu så chilin fick flytta in i vardagsrummet och trevligt nog gör dom fina frukterna sig väldigt bra mot vår brunsvarta inredning.
Jag köpte en boken Safta, sylta och lägg in på bokrean i februari och den har jag använt flitigt senaste tiden. I veckan lade vi in chili och mumsiga gröna tomater, vilken tur att mina tomater aldrig mognar utan istället blir världens godaste tillbehör till söndagssteken. ^^ Tidigare i sommar, under den galna squashperioden, var boken helt oumbärlig, då både picklade och syltade vi dessa monster till grönsaker. Efter det har vi kokat plommonmarmelad, äppelchutney och rödvinsbärsgelé. Även om släkt och vänner fått mängder med burkar är hela översta hyllan i vår kyl full av burkar med allsköns inläggningar. Jag tror att vi har inläggningar så det räcker till nästa höst. Det blir mååånga söndagsmiddagar det! ^^

Hoppas du får en riktigt härlig hösthelg!

7 kommentarer:

jojo sa...

Härlig hösthelg tillbaka! Muffisarna ser grymt smaskiga ut!

svartanova sa...

Detsamma! Du gjorde mig jättesugen på muffins. Och på ugglefatet, såklart. Mot närmaste Lagerhaus! ;)

skåpfyratvå sa...

mums! fast nu får du ta och komma med en boknyhet för hela mitt rum är sönder bitet av förväntan!

Asksvart sa...

Tycker faktiskt oxå att de är lite jobbigt att gå till optikern, dom där syntesten är inget roliga... å ändå så skulle jag behöva göra ett igen efter att ha haft linser i ca ½ år... :S men man drar sig lixom lite för de... Får ta tag i de tror ja...

vilken härlig skörd med Chilli :)

Sandra sa...

Håller helt med dig om optikerbesök, det känns som att det bara blir fel då man inte vet vilka styrkor man ser bättre med och så. Hu :P

Sofia sa...

Haha, jag har tur som har bra ögon, verkar det som!
Åh, de där muffinsarna... Jag sitter seriöst och dreglar framför datorn! Var finns receptet?????

Annelie sa...

Vilken fantasi du har och som du verkligen får utlopp för i dina fina Amigurumis.

Undrar om du har något tips till mig, jag tycker att det blir glest mellan maskorna i bland så att fyllningen syns. Har provat med olika virknålar och att virka olika hårt men har inte riktigt fått bukt på problemet. Vet du vad jag gör för fel?

Related Posts with Thumbnails