Pages

20 oktober 2009

En trevlig helg

12 kommentarer:
 
Den här helgen fick jag gjort en hel massa saker medan Pandapappa var på jobb. Fram till klockan 15 både lördag och söndag styrde jag hemmet med järnhand, det innebar i princip att jag flängde runt och försökte göra något vettigt medan katterna ignorerade mej. Det blev lite allmänt städande, kanske något drag med dammtrasan och sedan rätt mycket nätsurfande efter spännande mönster. I veckan lärde jag mej ett virkvis jag inte tidigare varit bekant med och det var riktigt roligt. Och för att inte säga snyggt! Broomstick lace kallas det på engelska och det går under det lite stelare ordet langettvirkning på svenska och du hittar bra videos på hur man gör här på YouTube. Nu är jag på jakt efter ett mönster på en snygg sjal som ska vara i färgen som testlappen på bilden, jag har använt mej av ett riktigt härligt vinterblått raggsocksgarn från Svarta fåret och ska köpa fler nystan så fort jag bara kan. På tal om jakt så är jag även ute efter en liten nystmaskin, någon som kan tipsa om var jag hittar en för billig peng?
Vi har fått tillökning i familjen och jag är överlycklig. För några veckor sen flyttade min nya assistent Boschy in här hos oss och han har verkligen gjort livet enklare, i alla fall när det är dags att baka. Jag har testat att baka allt från kanelbullar till lantbröd och än så länge har han varit fantastiskt duktig. Mina stackars virkvärkiga armar slipper knåda och vi får nu nybakat bröd utan några som helst tårar och krämpor, underbart! Är han inte stilig så säg? ^^
Ett par lantbröd med kummin och fänkål som smakade galet gott. Nästa brödprojekt blir en stor hög med goda ciabattabröd, perfekta att mumsa i sej med tomat, mozzarella och basilika på.
Vi håller på för fullt att bo in vår lägenhet så förutom en hel del virkande och bakande har den senaste tiden också bjudit på målande och piffande. I söndags kom bästa pandamormor och hennes man på besök för att hjälpa oss att skruva upp gardinstänger, hyllor och praktiska lister i köket. Dom jobbade hårt hela eftermiddagen under ledning av pandapappa och jag och lillasyster lagade värsta söndagssteken som vi skulle fira med när allt var klart. Äntligen fick jag smaka alla våra inläggningar och både syltade tomater och syltad squash passade perfekt till steken. Morötter i mängder, gröna bönor och pressgurka hör också till och det blev en riktig fest sådär på söndagkvällen.
Sötaste Simon lade sej till rätta i en korg medan vi andra jobbade på, katter är inte till mycket hjälp alls har jag insett under helgen. ^^

12 kommentarer:

Linda Lidén sa...

Jag säljer nya nystmaskiner, kan ev. ha någon begagnad också. Mycket bra hjälpmedel. Kan inte förstå hur jag klarade mig utan förut!

Du kan maila mig direkt om du vill på linda@stickat.nu

skåpfyratvå sa...

du måste faktiskt hitta på något annat att bita på nu! mina nagelband är helt klart förstörda (som om jag bryr mig!)armbågen når jag inte och alla kanter på borden hemma är förstörda. JAg funderar på husknuten men den är kanske för hård?

m sa...

Känner igen det där med nätsurfande efter mönster. Oj, vad det stjäl tid från nyttigheter. Hoppas "Boschy" blir till belåtenhet. Min degkrok gick sönder igår, så jag har funderat på en sån. Dina aktiviteter i köket är väldigt imponerande! Där ligger du hästlängder före mig :-) Här är det Herr T som står för den biten.

Hulda sa...

Det där mönstret måste jag ju helt klart testa :-) och bakmaskin....hmm det kanske ska skrivas upp på önskelistan till tomten det?! Brödet så ju såååå gott ut!

Asksvart sa...

Vet att slöjd-detaljer har en del sånna hjälpmedel...

garnsamlare sa...

Här finns ett mönster: http://www.jarbo.se/ titta under gratis beskrivningar/sjalar/trekantssjal i virkteknik från förr

Pixi sa...

jag har en precis likadan Bosch fast jag tycker det e urdumt att inte gå o baka dubbel sats ,för då svämmar det över degkroken så att säga o det e liiiiite synd iom det nästan bara bakas dubbel sats men jag får nöja mej med lite åt gången ,då funkar det!! kram kram =)

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jag som trodde det var Panda som bakade hos er? Visst gjorde hon fina lussekatter i julas? Men lite knådhjälp verkar inte dumt. Mycket snygg blå virkning. Verkar svårt för mig som nybörjare dock.
Eva

jojo sa...

Vilken vacker virkning! Och bakmaskinen är jag sååå avis på.

Anonym sa...

Tack för virktipset, det blir ju jättefint =)
/Caroline

Bettan sa...

Jättefint virkmönster, måste provas! Fin katt du har!
...och vinnarna är..?:P
Man blir ju lite nyfiken...:D
Kramar!

Tanja sa...

Broomstick lace er en fin teknikk. Jeg har så lyst til å prøve selv, men får dessverre ikke tak i pinnen noe sted i Norge...

Related Posts with Thumbnails