Pages

31 augusti 2010

Dubbelparenteser - så här gör du!

5 kommentarer:
 

I den nya boken finns det i vissa mönster dubbelparenteser och dom har ställt till det för en del läsare. Det är lite matematiskt men inte så krångligt när man väl fått det förklarat så nu ska jag göra just det.

Ett varv kan till exempel se ut så här (detta är från Ogliosaurus Plexs huvud):
Varv 18: [4fm, [3fm, 2->1] x3, 8fm] x2 (48)

Så här blir det:
- Det hela börjar med en parentes men bry dej inte om den just nu.
- Virka det som står först, alltså 4 fasta maskor.
- Nu kommer du till ännu en parentes, upprepa hela så många gånger som det står efter. Du kommer i detta fall virka 12 maskor innan du går vidare (virka först 3fm, minska sen och upprepa det hela tre gånger).
- Virka 8 fasta maskor.
- Nu när du nått slutet står det att du ska upprepa parentesen två gånger, detta gäller alltså hela parentesen från den allra första till den sista. Det betyder att du kommer upprepa parentesen där i mitten tre gånger till innan du till slut har 48 maskor.

Och så här ser det ut om jag istället hade skrivit ut alla steg:
4fm, 3fm, 2->1, 3fm, 2->1, 3fm, 2->1, 8fm, 4fm, 3fm, 2->1, 3fm, 2->1, 3fm, 2->1, 8fm (48)

Som du ser tar det mycket mindre plats när man förkortar.

Jag hoppas att det här rätar ut några frågetecken! :)

5 kommentarer:

Hekler`n sa...

Hei.
Vill bare si at jeg har komentert din blogg og bok på min hjemmeside.

Anonym sa...

Hei Mia!

Ville bare sende deg en hilsen fra Norge og si TUSEN TAKK for masse inspirasjon :-) Dine oppskrifter og figurer er helt fantastiske!! Jeg kom over din blogg for noen dager siden, og neste dag kjøpte jeg din første bok på min lokale hobbybutikk. Min første amigurumi ble heklet samme kveld! Nå klarer jeg ikke slutte.. har blitt helt hekta på amigurumis ;-) Har holdt på noen få dager bare, men har allerede rukket å kjøpe garn for flere hundrelapper, laget fire av dine figurer - og jeg bestilte meg nettopp din andre bok på nettet. Gleder meg til fortsettelsen!

Forresten - kan du el noen andre komme med et lite tips til meg? Når jeg broderer detaljer (feks svart strek til munn), forstår jeg ikke helt hvordan jeg fester tråden uten at det synes..??

Hilsen Linn

Görel sa...

Finemang! Då vågar jag köpa nya boken - hoppas den kommer att sälja bra, den är med i nya jultidningskatalogen från femförlag!
Och grattis till förlovningen!

Josefin sa...

Oh va bra att det här stod i din blogg för jag visste inte riktigt hur man skulle göra när jag först slog upp boken :O
Måste bara säga att din bok 2 är helt kanon :D Nu här näst ska jag ge mig på en ogliosaurus plex. Det kommer bli en rolig utmaning.

Älskar din blogg btw!

M sa...

Hej.

Ville bara säga Hej! och tack för dina böcker. Jag har haft det kämpigt, och har länge behövt en hobby som tar bort tankarna ifrån allt dåligt. Problemet är att jag är dålig på att måla, spela instrument, sjunga ja allt jag försökte mig på. Varje misslyckande gjorde mig mer och mer uppgiven, tills jag fann en av dina böcker på biblioteket.

Jag kunde inte virka och knappt hållit i en virknål förr men nu virkar till och med egna mössor och virkar presenter till mina vänner.

Virkningen har hjälpt mig ganska mycket, speciellt eftersom jag har lite svårt att lämna hemmet ibland.

Försökte köpa din 3de bok men adlibris hade slut på den, och då tänkte jag köpa den här på din blogg, men då fick jag erysipelas och blev av med alla mina CSNpengar haha.

Men, som sagt. Jag ville mest säga tack, och hej! Jag har startat en egen blogg, en som handlar om virkning, HBT/Rasism-frågor och djurrättsfrågor. Om du vill säga hej så titta gärna in.

Granarchist.blogg.se

Kram, och tack igen.

Related Posts with Thumbnails