Pages

31 oktober 2011

Stick och mys!

8 kommentarer:
 
Äntligen har jag fått stick- och virklusten tillbaka! Jag har knappt rört varken stickor eller virknålar sen den tredje boken avslutades och garnet har mest legat i dvala i sina kartonger. Men nu är det slutvilat - jag vill garnpyssla igen!


I kväll avslutar jag en sån där härlig cirkelsjal (låter vuxnare än fuskpolo, eller hur?) och sen ska jag virka en spetsduk i jätteformat. Sjalen är 45 cm bred och 70 cm lång och jag borde nog inte har valt att sticka den fullt så bred, något smalare och jag hade varit klar för längesen. Men om ungefär 10 cm är jag nöjd och sen är jag redo att ge mej ut i höstrusket! :D

En snabb fråga bara, ska man blocka sjalar och halsdukar också eller gäller det bara när man stickat  spetsmönster? Man blockar ju aldrig amigurumis så jag behöver experthjälpen som jag vet finns där ute! :)

8 kommentarer:

Kristine sa...

Känner att jag också vill sticka mig nåt mysigt att ha runt halsen, men jag har inte så stor erfarenhet av att sticka :/

Isa. sa...

Jag blockar inte, så länge jag är nöjd med resultatet ändå. Stickade en sjal till sambon förra veckan, den behövde blockas för att bli rakare. Men har stickat en sjal till mig förut som inte behövde blockas!

Judith sa...

Din flodhäst i din nyaste bok är fantastiskt söt!
/Judith

Malin sa...

Jag blockar det mesta, dvs blöter och lägger till rätta och låter torka. Bara sjalar spänns ut hårt. Det mesta blir faktiskt bättre när det är blockat tycker jag, garnet slappnar liksom av och jämnar ut sig.

Thessan sa...

vad mysigt det er ut!! Tack för alla underbara mönster i dina böcker! Jag har en stor samling söta figurer här hemma, har nu öppnat en blogg, tillägnat alla mina amigurumis, hoppas du har tid att kika in!

Unknown sa...

Så fine höstfarge du har valgt på sjalet ditt!

På bloggen min finner du en utfordring til deg, det hadde värt kul om du ville ta den! :)

Made by antiann sa...

Hej Mia! Jag är blir superinspirerad av dina böcker. Just nu försöker jag skapa apans fot. Det går inte alls så bra... Jag hänger inte alls med i hur du skapar dina hälar. Har du tid/lust/möjlighet att förklara för mig?

Önskedrömmen vore en videosnutt på youtube över hur man tillverkar dina hälar! :)

Elsas Stickeri sa...

Jag tycker man bestämmer själv om ens alster behöver blockas eller inte, det brukar bero på lite. Ibland t.ex om man har ett färdigt arbete som envisas med att dra ihop sig eller kanske en kant som hela tiden krullar upp sig brukar det bli bra att blocka :)

Related Posts with Thumbnails