Pages

10 juni 2009

Amigurumiskolan del 1 – Det där med ögon

27 kommentarer:
 
Jag har fått mängder med frågor senaste tiden om vilka garner jag använder, var jag köper ögon och var jag hittar alla detaljer till mina amigurumisar. Det är härligt att folk tar sej tid att skriva fina mail till mej men att svara på de här frågorna om och om igen tar som du förstår lite tid. Jag har därför bestämt mej för att skriva några informativa inlägg om allt du behöver veta om amigurumiskapandet, som vilka redskap, material och övriga saker du kan tänkas behöva och var du hittar dom. Man kan väl kalla det för en amigurumiskola och jag hoppas det kan vara till hjälp! ^^

Som ni säkert märkt är det näst intill omöjligt att hitta ögon här i vårt avlånga men ack så lilla land. Jag insåg det ganska snabbt när jag började virka och importerade mängder med olika varianter från olika amerikanska och engelska sidor. Det kostar en del och det tar lite tid att få hem dom men vad gör man väl inte för sina små kompisar?

Barnsäkra ögon kommer med antingen metall- eller plastbricka, jag har ögon med båda sorter och dom fungerar lika bra, metallbrickorna kan dock vara lite svårare att få på. Tänk på att alltid använda barnsäkra ögon om du ska ge amigurumin till ett litet barn! Vilken storlek du ska använda är enbart en smaksak, jag gillar oftast oproportionellt stora ögon och använder mej mest av de i storlek 12, 13 och 15 mm. Till mindre ’gurumisar använder jag panduros ögon.

Lite olika ögon. Helsvarta, med kattpupill, bruna, blå och miniöhon från Panduro.

Svenska sidor:

Panduro
Jag använder de här som ögon, art. 313047 (5mm) och art. 313048 (8mm)
Slöjd Detaljer
Teddybears Sweden (finns i flera färger men väldigt dyra)

Brittiska sidor:
Christie Bears
Craft Bits

Amerikanska och internationella sidor:
Crafts Etc
Suncatcher eyes

Visst kan det kännas lite obekvämt att beställa varor över nätet men jag har aldrig haft några problem, varken med uteblivna varor eller försvunna pengar. Så ge dej ut i världen och shoppa ögon som aldrig förr, du kommer älska hur fina dina amigurumisar blir!

Har du önskemål om något speciellt du vill veta mer om här i amigurumiskolan? Skicka ett mail eller skriv en kommentar!

Trevlig ögonjakt! ^^

27 kommentarer:

offie sa...

kan du inte visa nått tips hur man kan få amigurumisarna så jämna? varje gång ja virkar blir de bara ojämnt hela tiden...

Anonym sa...

Som en skänk från ovan! Tack!
Bästa hälsningar
Åsa

svartanova sa...

Tack! Jag beställde ju de små ögonen tidigare, till min förra maskot, men nu när jag skulle göra den andra så hittade jag dem inte. :( Får leta lite till. Har beställt många ögon från USA, blev lite dyrare med tull och allt, men nu har jag dem i alla fall. Maskot två finns på min sida nu. :)

m sa...

Jättebra idé med Amigurumiskola! Det är irriterande hur lite man tydligen kan hitta här i Sverige, men tack för tipsen!

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Hej, tack för bra tips :) Jag brukar handla ögon på StoffOchStil, där finns bruna och röda http://www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=629&articleid=15712

FrökenC sa...

Vill bara tipsa om att på loveknitting.se kan man numera köpa iaf svarta säkerhetsögon i några olika storlekar.

IA Nyckelpiga sa...

Ett mycket lovvärt iniciativ! Tack för tips1
Det finns ännu mindre här i Spanien vill jag lova. Hár vet ingen vad en Amigurumi är.
Kanske skulle vara nágot om du ville ha boken översatt:)

Susanne sa...

Superbra med virkskola! Heja!

Anonym sa...

Som en liten information kan jag tala om att Loveknitting.se har tagit in svarta säkerhetsögon.

Christina sa...

Nu har jag äntligen fått gjort minigrisen som du hade beskrivningen till i Allers. http://stiini.blogg.se/2009/june/amigurumi-gris.html

Lite ojämn och med två olika garnfärger.. Men övning ger färdighet. ;)

Sandra sa...

Va kul med amigurumi skola! Jag fick hem din bok igår, den är verkligen underbar!!! :)

Sandra Rönningen sa...

Måste bara fråga dig hur du gör för att man inte ska kunna klicka upp dina foton och få dem större? Jag vill ha det så på min blogg men det funkar inte... Kram

Hanna sa...

Jag sitter här på jobbet och virkar på prinsesstårtan. Vi har köpt in din bok hit till Gnesta bibliotek, så nu har jag lagt fram den tillsammans med en korg garn och en skylt: "Vill du virka amigurumi - låna boken och ta med dig ett nystan hem".

RobinEmilie sa...

Titta vad jag hitta!! :P

http://stjernfalls.blogg.se/2009/june/virka-amigurumi.html

Paulina sa...

kan också tillägga att loveknitting.se säljer barnsäkra ögon i svart i massa olika storlekar. :)

Anna sa...

Öppnade paketet med din bok igår - jättekul och så fin en var! :)

Anna sa...

"så fin DEN var" skulle det stå :)

Katta sa...

Jag har nyss beställt din bok och väntar på att få hem den! Hoppeligen ska det gå bra, fastän jag är rätt usel på att virka!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oj så fina dockor du gör, jättetjusiga!
Ha en härlig vecka,
Lydia

daisy sa...

hejhej!
idag fick jag din fina bok från adlibris. har hållt på med virkning ett tag med framgooglade och surfade mönster och tips. vet inte riktigt vad jag ska börja med-kanske sköldpaddan ?
ha det så bra xoxo
daisy

Ewa sa...

Jag kommer inte ens in på loveknitting.se, men även här: http://shop.teddybears.se/ kan man hitta saker.
Annars vill jag gärna rekommendera personal swaps. Jag hänger på en site som heter www.craftster.org och där kan man ofta hitta folk som är intresserade av personal swaps. Barnsäkra ögon i alla storlekar är inte dyrt att köpa i butik i USA. Hitta en swap partner och gör nåt fint att skicka över. Det funkar jättebra och är väldigt roligt.

Emilia sa...

Det är inte bara engelska sidor man kan hitta dem på, JAg har sett några på loveknitting.se

Salizzie sa...

Hej!
Ville bara tipsa om http://www.ilkkadesign.webshoponline.se/

Jag har beställt ögon därifrån och är supernöjd. Bra pris och snabb leverans.

Unknown sa...

Loveknitting har fått in färgade ögon:
http://www.loveknitting.se/index.php?cPath=57&osCsid=a47cb625ad04ff3617ff518f6d06af66
:O)

Kirsten sa...

Hej!
Tänkte tippsa om en tysk sida där man kan beställa (barnsäkra) ögon. Sidan heter www.dawanda.de och fungerar som Etsy. Privatpersoner som säljer sina handgjorda alster men det finns även en hel del material att få tag på. I dessa shops har jag hittat olika ögon:

http://de.dawanda.com/shop/Anneliese

http://de.dawanda.com/shop/cutecrochetbear

Jag brukar köpa en hel del på dawanda.de och det har aldrig varit några problem!

Anonym sa...

Hej
Såg på din sida att många letar ögon till sina dockor och nallar. Jag brukade göra nallar, men nu har jag slutat med det - händerna tillåter inte det längre. Jag har en del barnsäkra ögon kvar ; 84 par 16 mm och 45 par 12 mm. Om du eller någon annan är intresserad kan de mail linagunner@hotmail.com
Lina

Anonym sa...

Är det säkert att beställa från andra länder och är tullen och portot dyrt???

//Adina

Related Posts with Thumbnails