Pages

8 april 2011

Vad ska man bli när man blir stor?

14 kommentarer:
 
Oj vad jag är dålig på att uppdatera bloggen, den har helt hamnat på efterkälken i mitt för tillfället uppochnedvända liv. Det har gått ett par veckor sen boken skickades iväg till tryckeriet och nu när väl stressen lagt sej börjar framtidsoron komma smygande. Vad ska jag göra nu? Vad vill jag jobba med när jag blir stor? Och hur ska jag komma dit? Jag försöker se det hela som ett äventyr, ett lite läskigt men väldigt spännande sådant (eller är det väldigt läskigt och lite spännande?). :)


Jag har tittat runt på en massa olika utbildningar och har hittat en hel del fantastiska alternativ. Först var jag helt inne på att plugga grafisk design men sen läste jag den här intervjun med tjejen bakom mymimi som tex designat den här fantastiska kudden.
(bild lånad från myminis etsy-butik)

Nu har mina drömmar om att designa leksaker vaknat till liv igen. Känns inte leksaksdesigner som ett riktigt drömyrke? Det är så overkligt bra att jag inte ens trodde att man kunde bli det men se här bara, det finns lite spännande utbildningar som leder dit:


Child Culture Design på HDK i Göteborg
Toy Design på FIT i New York 
Toy Design på Otis College of Art and Design i Los Angeles


Det är trevligt att drömma sej iväg till New York och LA men det ser trots allt ut som att jag blir kvar här i Skåne. Jag har hittat tre utbildningar som jag förmodligen kommer söka till.


Grafisk linje på Fridhem Folkhögskola 
Estetlinjen på Östra Grevie Folkhögskola (grafisk design eller textil)


Det finns också många intressante desigkurser på Malmö högskola men jag vet inte om just högskola är något för mej. Det känns läskigt seriöst och svårt tycker jag men lite nyfiken är jag allt.


Vad vill du bli när du blir stor?
Och om du redan blivit det du ville bli, hur blev du det? :D Jag behöver höra lite peppande historier så att jag vågar ta steget!

14 kommentarer:

S, 15 år sa...

Kul med ett nytt inlägg i bloggen! :D
Jag har verkligen ingen aning om vad jag vill utbilda mig till... Det börjar kännas lite stressande, det är ju trots allt nästa år jag måste välja gymnasieutbildning... :o
Det verkar jättekul det du har hittat, hoppas att det går bra! ^^
(Har just virkat färdigt kaninen från din första bok, den blev jättesöt! Det vore jättekul om du lyckades göra en fjärde bok också!!)

Julia sa...

Jag vet inte ärn vad jag vill bli, men jag skulle vilja jobba på en Sanrio-store (min favoritaffär) i New York eller San Fransisco.:) Roligt att du hittat något du vill jobba med :D

Camilla sa...

Jag har velat bli journalist och författare sedan jag först insåg att de yrkena fanns och det blev jag också - delvis genom att halka på några osedvanligt lyckosamma bananskal, men också genom stenhårt arbete. När jag efter ca fem år som chefred skulle börja frilansa var jag fullständigt livrädd. L.I.V.R.Ä.D.D. Tänk om jag inte skulle få ett enda uppdrag? Tänk om jag inte var tillräckligt bra? Tänk om jag trots att jag nästan jobbat ihjäl mig under de där fem åren i själva verket var en nobody som journalist och jag skulle bli bortglömd direkt? Det ÄR läskigt att satsa på det man verkligen vill. I mitt fall funkade det och funkar fortfarande och i grunden tror jag det handlar om några helt grundläggande grejer:
- Att vara bra på det man gör. Och det blir man ofta när man vill något riktigt, riktigt mycket. När man gör det man känner en sann passion för.
- Att våga trotsa den där självkritiska rösten. Min erfarenhet är generellt att när jag själv bara tyckt att jag gjort något "sådär" eller "knappt okej" så har uppdragsgivarna ändå varit lyriska.
- Att göra sin egen grej, eller sätta sin egen knorr på saker och ting. Man kommer ingenstans på att vara en kopia. Eller i alla fall ingen intressant stans. :) Du har verkligen ett eget uttryck med dina amigurumis och jag hyser inga som helst tvivel om att du skulle ha det med leksaksdesign heller.

Och vad gäller högskoleutbildning - det är klart du kan göra det. När det gäller något man brinner för och verkligen vill så går vad som helst. Ja, om det verkligen är det du vill/verkligen leder dig dit du vill.

Lycka till!

Cecilia sa...

Jag lärde mig virka när jag gick i arbetsterapi pga en svår social fobi. Så (lite) därför vill jag bli arbetsterapeut :) Dels får jag arbeta med människor och dels är det ett kreativt yrke som har stora framtidsförutsättningar :)
Hoppas du hittar rätt i vad du vill göra :) (Jag tycker iofs att man redan kan räkna dig som leksaksdesigner!)

Amelie sa...

Jag hÅller med ovanstående i punkten om att du redan tillhör kategorin leksaks designer. :) Är det det du vill göra sÅ satsa på det! Och din oro för högskola... Det är inte så seriöst som det låter och folk kan få det att verka.. ;) Sen beror ju det på vad du läser givetvis. Läser du något seriöst och okreativt ämne så blir det väl lätt (i ögon som våra) allt för seriöst och jobbigt. Men tror du verkligen att t.ex. Grafisk design eller ännu hellre leksaksdesigner skulle bli trist och grått? :) det har jag svårt att tro! Själv påbörjade jag lärarutbildningen och vi lekte en massa och hade skitkul! (fick sluta pga mammaledighet)

j´shörnan sa...

ja ja känner igen mig i dig jag har många drömmar men med 3 små barn är inte så lätt du borde satsa på det du tycker det är kul det borde jag har gjort också jag har en dröm att ha ett fikställe med försäljning av både garn och stickade och virkade saker och någon sorts stick/virkcafe med hembakade, det är min dröm och det ställe skulle får ligga på landet ute i skåne eller i dalarna någonstans. fast vi bor utanför stockholm på ett ställe som ser nästan ut som landet men inte riktigt. Lycka till med valet kram maria

Linda sa...

Vad kul att du hittat utbildningar som passar dig!
Jag kan verkligen rekommendera att plugga på folkhögskola det här jätteroligt. Jag pluggar just nu på Södra Stockholms folkhögskola till Levande Verkstads pedagog. Efter att ha jobbat en del på förskola kände jag att jag ville rikta in mig på något och eftersom jag alltid gillat skapande så blev det Levande Verkstad. Då kan jag både jobba med skapande och människor.
Hoppas du kommer in på det du vill! Lycka till!
/Linda

Fanny Olsson sa...

Hej!
Jag tycker du är en duktig leksaksdesigner redan, som hittar på alla olika mönster som du nu gjort. De är urgulliga och jag virkar ofta! Mest nöjd är jag med min "glad krabat" Frenchie (satte öronen för högt så mössan gick inte på huvudet utan blev en baskar ^^)
När jag blir stor, eller inom de kommande åren tänker jag bli författare, det har jag velat sen jag var liten. Även om jag bara är snart 15 har jag haft det jobbigt med skrivandet, anteckningar som är försvunna i Danmark o.s.v. Men jag tror att man alltid bara ska fortsätta kämpa!
Jag önskar dig riktigt lycka till också!

Evfa/Nystverket sa...

Jag vet inte vad jag ska bli när jag blir stor. Jag är utbildad Biomedicinsk analytiker och har jobbat på labb i över 20 år. Håller nu på att plugga till Utvecklare av e-Tjänster på en distansutbildning på Högskolan i Dalarna (jag är 40+). Min dröm vore att på heltid kunna hålla får, spinna och färga garn (vilket jag gör nu på fritiden, nej får har jag inte).

Paulina sa...

Så kul att du hittar utbildningar! och skulle du hamna i Göteborg så har du åtminstonne en fikavän här. ;)
Jag har velat fram och tillbaka massor! Först läste jag psykologi grundkurs på distans, sen en termin tandtekniker men insåg att det var för osocialt, nu läser jag en jättetråkig pedagogik-kurs men till hösten (om jag kommer in) ska jag läsa en utbildning som heter Event Management. Det låter jätteflummigt men man får en kandidatexamen i företagsekonomi i slutändan. och lär sig arrangera mässor och andra typer av arrangemang. ja och marknadsföring läser man massor. :D tror det blir lagom "vuxet" samtidigt som det blir en rätt kreativ utbildning i slutändan. :) och jag behöver inte åka jättelångt, får pendla Göteborg-varberg för den :)

Sara sa...

Jag har alltid drömt om att gå någon kreativ folkhögskolekurs. En syster till mig gjorde det, och tyckte det var jätteroligt!
Själv är jag förskollärare, hade gärna jobbat med något mer kreativt men trivs bra med mitt nuvarande yrkesval också!

Linnéa sa...

Jag vill bli reseledare! :) Har jag nästan alltid velat, i alla fall sen jag var 12 (är nu 20) Läser marknadsföring och försäljning för tillfället så vi får se hur det blir :)

Vindling sa...

en av lärarna på mitt jobb frågade mig en dag vad jag ville bli när jag blir stor. Ingen aning. Men han hade äntligen kommit på vad han skulle bli. Pensionär. Och det blir han om ett år eller två. Jag satsar nog på detsamma, och försöker ha roligt på vägen dit. Just nu som mattant, och det trivs jag bra med.

Anna W sa...

Jag är utbildad lärare. Har pluggat i hela mitt liv känns det som. När jag var 18 drömde jag om att gå konstlinje på folkhögskola men jag vågade aldrig. Nu är jag mammaledig och drömmer om att slänga alla mina examensbevis, starta en garnbutik och bara vara. Men så enkelt är det ju inte. ;o) Lycka till!

Related Posts with Thumbnails