Pages

15 oktober 2007

This one's only interesting if you live in Sweden. Sorry >_<

Jag vill bara påminna om den Kreativa verkstaden nu på lördag.
Packa ned stickningen, virkningen och skaparglädjen och kom till stadsbiblioteket i Helsingborg. Har du aldrig sticka eller virkat förr? Lugnt! På plats finns material och kunskap, den senare i form av mig. Jag lär ut allt jag kan - dvs. virkning, stickning och broderi. Vill du lära dig att knyppla så är jag inte rätt person men eftersom vi är på ett bibliotek så det finns det säkert någon bok att titta i. ^_^
Den här gången tar jag med en japansk mönsterbok så om du är nyfiken på amigurumis måste du nästan komma dit.

Den kreativa verkstaden finns på UNG-avdelningen och riktar sig till dig mellan 15 och 26. Är du en ung och kreativ 35-åring så kan vi nog göra ett undantag. Är du yngre än 15 så är du välkommen på höstlovet istället, då är det textiltryck som gäller.

Hoppas du kommer förbi!

7 oktober 2007

Swappen med Sara, Odd Dotty, är nu färdig. Paketen har kommit fram och vi har hunnit beundra våra nya fina vänner. Den här swappen var precis vad jag behövde för att kicka igång min kreativitet igen. Vi hade en "inspirerad av bilden"-swap och bilderna hon skickade till mig var underbara. Jag virkade den här söta flickan ochtyckte så mycket om resultatet att jag hade svårt att skicka iväg henne. Som en liten bonus gjorde jag en liten munkfigur också, det är långt till USA och flickan ville ha lite sällskap.
Att swappa är verkligen enormt roligt! Jag måste hoppa på fler.

The swap with Sara, aka Odd Dotty, is now finished. The packages have arrived and we've had time to enjoy our new friends. This swap was just what I needed to get my creativity flowing again! We had an "inspired by the pic" dolly swap and she sent me the cutest photos. I made this girl and a little monk guy to keep the girl company on the trip. I almost ended up keeping the girl as I loved how she turned out . ^_^
This swapping business is so much fun! I'll have to find me some more!

Flickan är nog den "konstigaste" amigurumin jag gjort hittills. ^^
This girl is probably the artsiest 'gurumi I've made so far.

Kappan går att ta av.
The cape is fully removable.

Här är den superfina dockan Sara skickade, jag döpte henne till Kayori (SSX någon?). Hon har världens sötaste mössa på sig och en underkjol i tyll, med sig hit till Sverige hade hon också en liten muskompis. Jag är så glad att Sara ville swappa med mig och dockan är allt jag önskade!

And here's the doll that Sara sent me, I named her Kayori after the cute girl in the SSX games. I love her outfit and all the details that Sara came up with, she even had a little travel friend with her, a tiny mouse. I'm so happy that Sara wanted to swap with me and the doll is everything I wished for!

Se så glad hon är!
She looks so happy!

From now on I'll blog in english too. I do hope you'll find something here that you like!
I'll go back and translate old entries whenever I've got some time over.

15 september 2007

I måndags var jag i Klippan på stickäventyr. Först köpte jag ett par supersnygga härvor Lovikkagarn på Klippans yllefabrik och sedan bar det av på stickträff. Det var hur trevligt som helst och jag lyckades göra en vante eller om jag ska vara ärlig, en halv vante. Jag stickade färdigt den när jag kom hem på kvällen för jag stickar nog ganska långsamt. Dagen efter hade mitt ena finger svullnat upp en massa och gjorde ont, stickovanans fel kanske, så jag vågade inte börja på den andra vanten. Den kommer nog så småningom...

Titta fina garnet! Och vanten blev randig! Yay!

För ett par veckor sedan skickade jag iväg en Gir-robot till Brasilien och nu har jag fått mitt paket, världens sötaste docka från Madame Trapo. Dockan heter Sofia och hon är helt underbar!

Panda hälsar Sofia välkommen till Sverige.

De senaste dagarna har jag pysslat med en amigurumi till en annan swap, den här med Odd Dotty. Hon syr fantastiska dockor och jag frågade om hon var intresserad av att swappa och som du kanske har gissat så sa hon ja. ^_^ Det kom lite som en överraskning men jag älskar att swappa!

Slutligen, veckans bästa händelse. Jag var på Ikea idag för att köpa nya saker till hallen, lite bra förvaringslådor och allt annat roligt som man kan hitta. Att ta en titt i fyndhörnan är ju ett måste och till min stora (läs STOOORA) lycka stod sängen jag planerat att köpa där, ouppackad i en kantstött förpackning. Efter en noga granskning insåg jag att bara kartongen tagit smällen och att det knappt fanns ett märke på sängen. Och priset... 50% rabatt. Grwaaarg hojtade jag glatt och nu står den i hallen. På måndag inleds fas 1 i projekt "Måla om sovrummet" och i slutet av veckan ska vi sova i världens finaste säng.

1 september 2007

Det har varit ett par händelserika veckor och först nu börjar det lugna ner sig, i alla fall tillräckligt för att uppdatera bloggen.

Jag flyttade iväg till folkhögskolan och blev positivt överraskad. Skolan var jättefin, både elever och lärare var supertrevliga och efter genomgången av vad läsåret skulle innehålla kunde jag inte annat än vara inspirerad. Inspirerad så till den milda grad att jag bestämde mig för att flytta hem till Helsingborg igen och helhjärtat engagera mig i det jag brinner för - amigurumidesignande och blandat kulturarbete*. Andra dagen i skolan skrev jag ut mig, jag kan möjligtvis ha lyckats gå den kortaste tiden på folkhögskola någonsin. En mycket intressant och välbehövlig spark i baken.

Panda hade också hemlängtan,
här står hon i fönstret i mitt rum på skolan.

*Till hösten håller jag i en kreativ verkstad på biblioteket här i stan. Klicka här om du är nyfiken och vill veta mer.

Nu ska jag njuta av min lugna hemmakväll med nybakade scones med blåbärssylt och slötittande på tv. Hoppas att du också har en skön helg!

15 augusti 2007

Det här är min nya pandavän, hon har inte fått något namn än så Panda får duga så länge. Hon var lite blyg första gången kameran kom fram och undersökte den länge och väl innan den godkändes. Det här är en smygande panda.
This is my new panda friend, I haven't named her yet so Panda will do for now. She was a little shy the first time she saw the camera so she had to take a good look at it before it was approved. This is a sneaking Panda.
Kameran vad inte farlig alls kom vi fram till så sen gick det bra. Panda poserade glatt och vi fick till en söt liten deppbild.
Inte Johnny Depp, utan mer emo-depp...
The camera wasn't really that dangerous so the sneaking business ended right then and there. Panda posed happily and here she is all emo and sad.
Vi bestämde oss för att åka på äventyr, ända hem till min mamma - 20 minuter bort. Inte mycket till äventyr, tänker du, men det är ett riktigt upptåg för en så liten panda. Panda ville titta i kartboken på vägen, antar att det inte blir jag som väljer vart vi åker nästa gång.
We decided to go on an adventure, all the way to my mom's house - 20 minutes away. Well that's no adventure, you think, but that's really quite the trip for a tiny tiny panda. Panda wanted to look at the map on the way and I'm guessing that I won't be the one picking our next destination.
Panda fick verkligen till poserandet och agerar numera fotomodell på varenda bild. H&M nästa?
Panda's posing is getting better and better and she's acting like a real super model in every picture. H&M here we come?
Eftersom vi var på äventyr blev Panda äventyrlig och hon klättrade upp på ett räcke. Jag lyckades ta den här bilden innan hon...
Since we were on an adventure Panda started feeling adventurous and climbed up a fence. I shot this pic just before she...
...landade med ansiktet före på gräsmattan.
...landed face down on the lawn.
Tur att både pandor och gräs är mjuka. Hon var lika glad trots sitt flygförsök och hittade snart en fotboll att leka med. Hennes fötter var lite för små så hon fick putta på den istället. Behöver jag skriva att det bara var roligt i ungefär 30 sekunder?
Luckily both pandas and grass are soft. She was happy despite the fall and she soon found a soccer ball to play with. Her feet were a bit too small and she had to push it around instead. Do I have to tell you that she found it funny for about 30 seconds?
Hon ville absolut bli fotad vid den "japanska trädgården". Jag berättade inte att det är mammas ljusarrangemang som inte alls är från Japan, utan hemmagjort.
She absolutely had to have her picture taken beside the "Japanese garden". I didn't tell her that it's my mom's table piece and that it's really not from Japan but home made.
Missförstånden, eller den livliga fantasin, fortsatte och snart berättade Panda stolt att hon hade hittat bambu. Hon gillade inte smaken men tyckte att den gröna växten lyfte fram hennes ögonfärg.
The misunderstandings, or the vivid imagination, continued and soon Panda proudly told me that she'd found bamboo. She didn't care for the taste much but thought that the green really made her eyes pop.
Här är Panda en koala. Förvirringen är total...
This is Panda as a koala. Yes, she's a wee bit confused.
När hon äntligen hade klättrat färdig hittade hon poolen och här överväger hon att ta ett dopp. Eller gör hon kanske armhävningar?
Vem vet vad en panda tänker?
After she had climbed around for a bit she found the pool. Here she is thinking about taking a bath. Or is she just doing push ups? Who knows what goes on inside a pandas head?
Det blev inget badande men hon ville gärna flyta runt i den sköna fåtöljen.
She decided to skip the swimming and just relax instead.
Det var en händelserik dag och hon fick vila lite i solen innan vi åkte hem. Det enda som fattades var en paraplydrink.
En väldigt liten en.
It was a day full of excitement and Panda had to rest a little in the sun before we went home. The only thing missing is a cocktail with an umbrella.
A very tiny one.

Panda tackar för sig och hoppas att ni tyckte om hennes äventyr lika mycket som hon gjorde.
Panda says thanks for looking and hopes that you liked her adventure as much as she did.

Related Posts with Thumbnails