Pages

1 september 2007

Det har varit ett par händelserika veckor och först nu börjar det lugna ner sig, i alla fall tillräckligt för att uppdatera bloggen.

Jag flyttade iväg till folkhögskolan och blev positivt överraskad. Skolan var jättefin, både elever och lärare var supertrevliga och efter genomgången av vad läsåret skulle innehålla kunde jag inte annat än vara inspirerad. Inspirerad så till den milda grad att jag bestämde mig för att flytta hem till Helsingborg igen och helhjärtat engagera mig i det jag brinner för - amigurumidesignande och blandat kulturarbete*. Andra dagen i skolan skrev jag ut mig, jag kan möjligtvis ha lyckats gå den kortaste tiden på folkhögskola någonsin. En mycket intressant och välbehövlig spark i baken.

Panda hade också hemlängtan,
här står hon i fönstret i mitt rum på skolan.

*Till hösten håller jag i en kreativ verkstad på biblioteket här i stan. Klicka här om du är nyfiken och vill veta mer.

Nu ska jag njuta av min lugna hemmakväll med nybakade scones med blåbärssylt och slötittande på tv. Hoppas att du också har en skön helg!

15 augusti 2007

Det här är min nya pandavän, hon har inte fått något namn än så Panda får duga så länge. Hon var lite blyg första gången kameran kom fram och undersökte den länge och väl innan den godkändes. Det här är en smygande panda.
This is my new panda friend, I haven't named her yet so Panda will do for now. She was a little shy the first time she saw the camera so she had to take a good look at it before it was approved. This is a sneaking Panda.
Kameran vad inte farlig alls kom vi fram till så sen gick det bra. Panda poserade glatt och vi fick till en söt liten deppbild.
Inte Johnny Depp, utan mer emo-depp...
The camera wasn't really that dangerous so the sneaking business ended right then and there. Panda posed happily and here she is all emo and sad.
Vi bestämde oss för att åka på äventyr, ända hem till min mamma - 20 minuter bort. Inte mycket till äventyr, tänker du, men det är ett riktigt upptåg för en så liten panda. Panda ville titta i kartboken på vägen, antar att det inte blir jag som väljer vart vi åker nästa gång.
We decided to go on an adventure, all the way to my mom's house - 20 minutes away. Well that's no adventure, you think, but that's really quite the trip for a tiny tiny panda. Panda wanted to look at the map on the way and I'm guessing that I won't be the one picking our next destination.
Panda fick verkligen till poserandet och agerar numera fotomodell på varenda bild. H&M nästa?
Panda's posing is getting better and better and she's acting like a real super model in every picture. H&M here we come?
Eftersom vi var på äventyr blev Panda äventyrlig och hon klättrade upp på ett räcke. Jag lyckades ta den här bilden innan hon...
Since we were on an adventure Panda started feeling adventurous and climbed up a fence. I shot this pic just before she...
...landade med ansiktet före på gräsmattan.
...landed face down on the lawn.
Tur att både pandor och gräs är mjuka. Hon var lika glad trots sitt flygförsök och hittade snart en fotboll att leka med. Hennes fötter var lite för små så hon fick putta på den istället. Behöver jag skriva att det bara var roligt i ungefär 30 sekunder?
Luckily both pandas and grass are soft. She was happy despite the fall and she soon found a soccer ball to play with. Her feet were a bit too small and she had to push it around instead. Do I have to tell you that she found it funny for about 30 seconds?
Hon ville absolut bli fotad vid den "japanska trädgården". Jag berättade inte att det är mammas ljusarrangemang som inte alls är från Japan, utan hemmagjort.
She absolutely had to have her picture taken beside the "Japanese garden". I didn't tell her that it's my mom's table piece and that it's really not from Japan but home made.
Missförstånden, eller den livliga fantasin, fortsatte och snart berättade Panda stolt att hon hade hittat bambu. Hon gillade inte smaken men tyckte att den gröna växten lyfte fram hennes ögonfärg.
The misunderstandings, or the vivid imagination, continued and soon Panda proudly told me that she'd found bamboo. She didn't care for the taste much but thought that the green really made her eyes pop.
Här är Panda en koala. Förvirringen är total...
This is Panda as a koala. Yes, she's a wee bit confused.
När hon äntligen hade klättrat färdig hittade hon poolen och här överväger hon att ta ett dopp. Eller gör hon kanske armhävningar?
Vem vet vad en panda tänker?
After she had climbed around for a bit she found the pool. Here she is thinking about taking a bath. Or is she just doing push ups? Who knows what goes on inside a pandas head?
Det blev inget badande men hon ville gärna flyta runt i den sköna fåtöljen.
She decided to skip the swimming and just relax instead.
Det var en händelserik dag och hon fick vila lite i solen innan vi åkte hem. Det enda som fattades var en paraplydrink.
En väldigt liten en.
It was a day full of excitement and Panda had to rest a little in the sun before we went home. The only thing missing is a cocktail with an umbrella.
A very tiny one.

Panda tackar för sig och hoppas att ni tyckte om hennes äventyr lika mycket som hon gjorde.
Panda says thanks for looking and hopes that you liked her adventure as much as she did.

31 juli 2007

I söndags jobbade Mårten dubbelt skift, han åkte 13.oo och kom hem igen 07.00, och jag hade lägenheten helt för mig själv. Jag tittade på ett gäng filmer och pysslade faktiskt under tiden, det här monstret blev till under en av filmerna. Jag måste brodera mera, det är så roligt!

Läskigt monster

19 juli 2007

De senaste veckorna har jag, till min egen förvåning, knappt pysslat alls. Jag hade storslagna planer när mitt sommarlov började och inte många har genomförts. Vi har varit en runda på Liseberg, plaskat runt på genomregniga Roskilde-festivalen och igår kom vi hem från ett par dagar i stugan, det är ungefär vad vi gjort i sommar. Någonstans i flyttröran och stressen har jag förlagt kreativiteten och det går trögt att hitta den.

Här är en flicka som jag sporadiskt hållt på med i flera månader, jag plockade fram henne i hopp om att bli inspirerad... men så blev det inte. Jag satte tillbaka henne på "ofärdig-hyllan" igen men bestämde mig för att lägga upp en bild på henne för att i alla fall hålla igång bloggen. Ibland får man vara glad för det lilla... ^_^

Förklädet är inte färdigt och hon behöver lite fina detaljer samt besöka en frisör.

1 juli 2007

I torsdags fick jag en beställning på en liten superhjälteräv till en flicka som skulle döpas på lördagen. Efter två långa kvällar och en förmiddag, till den stickade capen, blev räven färdig. Det sitter ett vitt "A" på ryggen på capen eftersom flickan heter Alexandra. Här är hon...
Related Posts with Thumbnails